Saturday 2 April 2011

Local: telemea uscata...

...de oi Huedin, de la Napolact. Adica un fel de rubrica demodata "un produs pe saptamana". Daca tot mananc constant cate o chestie de ceva vreme, sa ii acord ceva credit, pana nu dispare de pe piata sau isi pierde calitatea, atat cata are.

Am mancat azi ceva telemea sarata(uscata/de iarna), de la un chiosc de lemn (daca am inteles eu bine) din Bucuresti, home made, dar am constatat cu oarece surpriza ca nu imi mai place, m-am obisnuit cu mirosul neutru si gustul bun, fara a fi picant, prea-de-oaie sau cu ceva particular, al Cedrei de oi Huedin. Ma tot holbam nemultumita la bucata, pitoreasca, ce e drept, dar care ma facea sa ma incrunt, din farfurie.

Acu, daca nu ma inseala memoria gustativa, branza asta taraneasca e pe undeva gresita, mancam si mai demult telemea, demult de tot in copilarie, de la unchii indepartati din Sibiu, si nu simteam ca parca mananc si oaia cu tot cu lana, dupa ploaie. Nu era gresita nici asta chiar asa rau sa nu o poti manca (am mirosit si mestecat jumatate de ora si produse intr-atat de rele, cu alte ocazii), dar the aftertaste cel putin ma face sa ma gandesc la oi nu prea spalate si la plovere de lana...

Deci voi reveni modest la telemeaua Huedin-easca, care nu imi pune la incercare mirosul sau rezistenta la sare cu aroma de oaie. O data am nimerit si dinasta foarte sfaramicioasa si slaba, dar am incercat, mai precaut, ce e drept, sa mai cumpar inca o data, si era normala, cu destula grasime. O mananc molcom si fara pretentii pe paine cu unt, langa cartofi prajiti, langa ou ochi sau fiert, pe macaroane, cu rosii si paine, si sper ca nu se va scumpi in mod demoralizant...

Cat despre producatori, am gasit pe net ca au undeva la 386 de angajati, ca is pe la Cluj, au avut ceva acuzatii ca importa lapte mai ieftin si il vand ca lapte clujean, dar le-au dezmintit...Daca mergem pe fir, vedem ca in dezmintire a fost citat Peter Szautner, managerul general al Friesland Campina Romania, deci Napolact asta e doar cu numele ro, e un brand preluat, fuzionat si innebunit (http://www.revista-piata.ro/Peter_Szautner__director_executiv_al_FrieslandCampina_Romania-id4993.html). Nu stiu sa caut mai ordonat, dar se vede pe acolo un amestec de Campina, Parmalat, Danone, Milli...Inteleg ca toate au fost la un moment dat sau inca mai sunt al grupului mamut FC, si nu-mi prea place ce inteleg. De cand cu fuziunile astea turbate toate produsele au gusturi tot mai asemanatoare, intitulate generic "gust care nu e bun".

Sa revenim la branza noastra, care inca are gust ok, si ma face sa o mai mananc si alta data. Probabil ca in lipsa conditiilor favorabile existentei unor centre de productie mici si independente, de pe la noi, fie ele ale lui Ion, Ioji sau Iohann, ne putem gandi si la ceva pozitiv de genul ca au loc de munca cateva sute de oameni din tara, si ca, daca un produs al magaoaiei de firma x produs la noi e mai bun, probabil undeva un sub-sub-sub director sau asa ceva e atent cu igiena sau cu selectarea laptelui, cu alegerea oamenilor etc.

Sa nu exagerez...am mai gasit pe youtube un user care se dedica criticarii aceleiasi firme, adevar sau antireclama? Si eu care credeam ca am ales drept tema o simpla branza de la raft, vad ca ea e un fel de vedeta colaterala in lupta de branduri. Interesant. Mai gasesc si alte chestii, cam skimpy e drept: http://www.brandinfo.ro/istorie/3/Napolact.html . Deci candva era un Vlad care exporta "inclusiv in Statele Unite ale Americii"? Deja sunt curioasa cand, cum, in ce fel se organiza un astfel de export. Complicat.

http://www.wall-street.ro/slideshow/Marketing-PR/32734/Cele-mai-longevive-20-de-branduri-romanesti/16/Napolact-Un-secol-de-lactate.html, slide-ul 16 din 20 e un pic mai detaliat. Aha. Ma prefac ca e de ajuns. Si incep sa ma strepezesc la numele folosite in re-branding: "iaurturile Zdravan si Numa’ Bun, smantana Gospodar si iaurtul Usurel".Iiih. Nu imi plac denumirile astea, bine ca nu au botezat si branza cumva.

Gata, m-am plictisit. O poza, si inchei.

No comments:

Post a Comment